Friday, October 23, 2009

Hagemaru... hanya sekadar hiburan



"Umi, mau tengok Hagemaru!", kata anak sulungku.

Ketika itu, aku sedang mencari2 info ttg rancangan di channel Astro yg lain. Stlh anak sulungku ternampak info utk channel 611 (Astro Ceria), dia trs membuat permintaan tersebut. Aku pun apa lagi, trs mengiakan sahaja sebab aku turut meminati siaran kartun dari negara matahari terbit itu. Anak bongsuku yg sedang bermain computer game di laptop ku trs mem-pause-kan game nya lalu duduk di sisiku dan kakaknya. Kami bertiga menonton rancangan Hagemaru tersebut.

Suatu ketika dahulu, aku melarang keras anak2 ku utk menonton rancangan Hagemaru yg padaku langsung tidak memberikan sebarang nilai2 murni pada kanak2 yg menontonnya. Ini disebabkan anak bongsuku sll mengatakan padaku bahawa Hagemaru amat cerdik. Lantas aku bertanya mengapa dia mengatakan begitu. Anak bongsuku yg hanya berumur 4 tahun (akan bertukar ke 5 thn dlm masa terdekat ini) akan menjawab Hagemaru pintar kerana pandai membuat helah utk mendapatkan barang yg di kehendakinya dgn percuma! Aku menegurnya kerana cara Hagemaru itu salah, plus Hagemaru mmg tlh dididik macam tue oleh kedua2 ibubapanya. Nasib baik kakaknya yg berumur 7 thn mengerti bhw cara Hagemaru itu salah, krn menurut anak sulungku ini, utk mendapatkan apa yg dikehendaki seseorg itu harus berusaha sedaya upaya dan bukan melalui cara seperti Hagemaru. Dan langkah pertama adlh rajin2 belajar. (Anak sulungku sdg menuntut dlm Tahun 1 di sebuah sekolah cina tdk jauh dr rumahku). Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT kerana anak sulungku dpt membezakan buruk baiknya cara Hagemaru itu. Aku tau kanak2 perempuan lagi cepat matang berbanding kanak2 lelaki.

Setiap kali aku ternampak anak2 ku sedang menonton rancangan hiburan tersebut, pasti aku akan mengambil remote Astro dari anak bongsuku lalu menukar ke siaran lain. Pada masa itu jugala kedua2 buah hatiku ini akan membuat muka masam lalu merajuk dgn ku, hingga aku terpaksa memujuk mereka. Namun utk menukar siaran kembali ke 611, itu tidak mungkin! Wlupun anak sulugku dapat membezakan mana baik dan mana buruk dlm rancangan kartun Hagemaru, namun dia ttp meminati rancangan itu. Dia siap memujukku dgn mengatakn bhw mereka hanya menonton namun tdk akan membuat perkara2 yg dilakukan oleh Hagemaru dlm rancangan tersebut. Tp aku ttp berkeras mengatakn bhw aku tdk akan membenarkan mereka menonton rancangan itu.



Itu dulu! Sekarang persepsiku terhadap rancangan itu berubah setelah berkali2 melihat rancangan Hagemaru baik di channel 611 mahupun Youtube. Ini kerana aku mendapati bhw terdapat beberapa perkara yg ble dijadikan teladan oleh anak2 ku baik dari watak hagemaru sendiri ataupun dari watak2 pembantu yg lain. Bagi scene2 yg tak ble di ikuti, aku akan memberitahu mereka kenapa kelakuan tersebut tdk ble dicontohi apalagi utk diaplikasikan dlm kehidupan seharian mereka. Syukur, anak2 mendengar kata, malah kami akan bertukar pendapat. Wlupun anak2 ku hanya berumur 7 thn dan 5 thn (dlm masa terdekat), namun mereka amat mendengar kata2. Namun anak bongsuku kadang2 membuatku geram dgn kenakalannya, mungkin disebabkan dia bongsu dan amat dimanjakan oleh seluruh ahli keluargaku terutama adik perempuanku yg bongsu, adik lelaki yg ketiga & ayahku sendiri.

Sekarang, aku ble menonton rancangan Hagemaru bersama anak2 ku dan dlm masa yg sama, aku akan menjalankan sesi pembelajaran & pengajaran utk anak2 ku. Ini akan mudah diingati kerana contoh tersebut ada pada setiap episod Hagemaru yg kami tonton bersama2.

Sejak itu, anak bongsuku tdk pernah mengatakan Hagemaru cerdik, sebaliknya dia mengatakn cara Hagemaru salah.

Anakku: Umi, Umi.. tengok Hagemaru..dia tidak ble buat begitu.
Aku: Kenapa tdk ble?
Anakku: Hagemaru malas tolong org..lagipun dia menipu org kalau dia mau barang org tue.
Aku: Tdk ble tipu org utk barang yg kita mau?
Anakku: Mana ble.. umi pernah cakap kena belajar rajin2, br umi bagi apa kami mau.
Anakku: Tp bukan semua yg kamu mau Umi ble bagi. Kalau tdk ada kaitan dgn pelajaran, umi tdk akan bagi. Cukuplah yg lain2 manjakan kamu dua beradik.
Anakku: Ala Umi...
Aku: Tdk ada ala2..janji belajar rajin2, besar nti mau jadi apa?
Anakku: Mau jadi doctor macam auntie. dapat naik kapal terbang.
Aku: Then kena bljr rajin2 utk naik kapal terbang, belajar di negara org, ble tgk tpt org. Sekarang ambil buku & mari belajar.
Anakku: Okayyyyy.

Itu la salah satu perbualan kami slps menonton rancangan Hagemaru mgu lepas. Sehingga kini, kami tetap menonton rancangan ini bersama2 wlupun aku pernah melarang keras satu masa dl. Jika dilihat btl2, Hagemaru ble dijadikan contoh utk mengajar anak2 ttg apa yg betul & apa yg salah. Alhamdulillah, anak2 ku dapat memahaminya dgn baik :)


5 comments:

princess hours said...

heeee no more sin chan family??????
i like sin chan more he he he he....dr....so nice of ur angels.....i've period pain...hate this stuff!!!! i love to hears ur angels story...if izum open my ph b4.....she'll still jeles till now....just bcoz c ur angels lepak at beach n at teluk likas play at playground they.......:-)i cn enter ur chat box la heeeee hope to c u here....:-(

Zue said...

sinchan of course.. but sinchan only once a week kan.. not best if watch at Youtube (not me said like that aa, but my kids hehehe)... Hagemaru everyday we watch it, even during i posting this heheheh....wahhh... izum jeles woooo.. i try to mms latest pic last week, they jog at Taman Rimba last week... a nice place coz have lots of playground facilities..

princess hours said...

later my phone full mmcoz blm cuci lg.....i've no card reader to transfer dr......me also wana jog here but no fren to accompany bha...samtime i do but their time not match my time hem....

Zue said...

ur phone got bluetooth or not? if yes, find a laptop that have blootooth device... i always do like that hohoho

princess hours said...

got bha....dont want to think that 1st...my mind so messy right now.....heeee after this k.....my betunang pic pun lom cuci heeeeeeee