Thursday, February 25, 2010

LULUS :P


Semalam aku kebuntuan idea untuk sediakan dinner. (Rujuk entry sebelum nie)

My Sayang sms kata nak makan ayam kukus. Aku pulak suruh dia beli ayam bulat. Kalau ayam kukus, aku ikut resipi nenek aku, chinese style. Nenek aku kan Chinese :P

Setelah kebuntuan idea, aku lawat blog seorang blogger yang aku follow.
Click kat sini. Kat blog nie macam2 resipi ada.

Tak puas hati, aku tanyakan nenek yahoo. Hasilnya aku jumpa resipi Asam Tumis Ayam (Ala Nyonya). Kira ok la kan, nyonya :P

Setelah identify bahan2 yang takder kat dapur, aku turun ke kedai runcit kat bawah apartment tempat aku tinggal dan membeli bahan2 tersebut.

Tepat pukul 8pm, aku start beraksi di dapur. Hasilnya seperti di bawah:


Since bunga kantan takder jual kat bawah, aku gantikan dengan daun kari jer :D
Bahan2 lain sume ada. Kuantiti aku main redahhhhh jer :P
Just belacan aku kurangkan kuantiti sebab My Sayang alergic dengan seafood dan yang sewaktu dengannya. Lepas makan aku suapkan ubat alergic ke mulutnya sebab still ada belacan dalam tue.

Sayur pulak, aku tumis kacang panjang jer, favourite My Sayang. Aku main campak2 jer, masukkan bawang merah & putih, pecahkan telur pas tue kacau. Masukkan kacang panjang, cili kering yang diblend juga Secukup Rasa. Tumis kejap then angkat.


Feedback My Sayang lepas makan "SEDAP". Yer la, ayam tue first time aku masak cam tue. Nampak cam rendang pun ada (ye ker?) Dia makan sampai 3 pinggan. Whoaaaaaaa

Puas hati bila tengok My Sayang makan banyak semalam.

Result: First attemp LULUS!
(simple jer, kalau tak lulus sure mak aku geleng kepala)
:p

No comments: