Tempat: Ruang tamu rumah family kat Taman Richdar
Masa: 1709 hours (sah coz masa tue SMS ngadu kat My Sayang)
Tarikh: 29haribulan 3 tahun 2011
Tengah duduk layan FB, bloghopping, chat ngan member kat YM, SMS ngan My Sayang sambil tunggu anak2 abis mandi. Sambil2 tu layan korea kat Astro channel 393.
Tengah chat, tiba2 dapat alert dari Yahoo ada orang login FB aku dari new device selain lappy aku. I was like, Whattt??? Aku dengan sepantas kilat terus check FB setting, sah ada orang login FB aku masa tue juga. Aku terus block access untuk orang tue. Padan muka, tak sempat2 nak tunaikan niat dia masa tue sbb kebetulan aku tengah online hikhikhik.
Then terus tukar password adalah dalam 3,4 kali (login and tukar, login lagi and tukar, login lagi sekali and tukar last2 aku tak tau berapa kali aku tukar password).
Then aku tukar email address aku, nie aku baru create rasanya dalam minggu lepas just for the sake of My Sayang senang download any new app kat Android dia huhuhu.
Then (kenapa banyak word THEN nie??) aku letak la password ntah apa-apa. My Sayang pun da takder access untuk FB aku now.
Tak per la, nanti2 dia tau la tue.
Aku tak faham kenapa orang tue nak hack FB aku. Adik aku cakap orang tue nak ambik chip poker aku. Nak hack buat apa, mintak jer la kat aku, aku bagi punya.
Lagipun chip tue ada 4M jer, last week time 19M tak nak hack kenapa??
Tak faham aku.
Few friends and adik aku sendiri, pernah mengalami benda nie.
FB kena hack just coz hackers tu nak rembat chip Zynga Poker.
Tak faham aku.
Tengah duk layan sume nie, henfon aku berdering.
Suara perempuan kat sebelah sana, bawak aku cakap cina.
Mana la aku faham ,aku cakap jer WRONG NUMBER.
Kali kedua call aku lagi, aku da cuak.
"INI MAMA HASSANAH KA?" soal perempuan tu.
"YA" selamba ja aku menjawab. Sah, dia bukan salah nombor. Malunya huhuhuu.
Dia request nak cakap dengan anak aku.
Hu ha hu ha hu ha dengan anak dara aku, then anak aku pas henfon kepadaku semula.
Rupanya perempuan tu adalah mak kepada kawan sekelasnya, bertanyakan kalau2 anak daraku ada TERbawa buku latihan anaknya.
Anak dia memang cuai, selalu tertinggal buku.
Yang hairannya tu, mana budak tue dapat nombor telefon aku?
Hmmmm...
Topic da lari...lalalalalalalala
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. So,don't cry because it's over but smile because it happened, and tomorrow will be better than before.
Showing posts with label mumbling. Show all posts
Showing posts with label mumbling. Show all posts
Tuesday, March 29, 2011
Monday, March 21, 2011
Again??
8.30 am..
3 jam seleps entri bawah..
Nak tidur, tapi bekas bf call cakap something..
Tunang dia cari aku, sebab nak tanya something pasal history tunang dia a.k.a ex-bf aku..
Apa lagi tak puas hati kat aku nie?
Dia tu stok boring kalau scandal2 aku not intown je dulu, 3 tahun lepas..
Masa aku masih kerja kat travel agent di Sabah..
G makan and lepak, pas tu aku balik la..
Nie la kalau tak nak trust tunang sendiri, couple da lama giler..
Dia datang kat aku time diorang clash few months sebab pomp tue buat hal..
Aku la yang tadah telinga dengar dia mengadu and sumbang air liur utk bagi advice mana yang aku mampu..
Now aku wanted oleh tunang dia plak da...
Haishhhhh....
And dia pesan jangan approved kalau ada fren request yang gune pic dia kat FB..
ye la ye la...
aku pun tak hingin masuk dalam masalah korang..
aku da letih da..
3 jam seleps entri bawah..
Nak tidur, tapi bekas bf call cakap something..
Tunang dia cari aku, sebab nak tanya something pasal history tunang dia a.k.a ex-bf aku..
Apa lagi tak puas hati kat aku nie?
Dia tu stok boring kalau scandal2 aku not intown je dulu, 3 tahun lepas..
Masa aku masih kerja kat travel agent di Sabah..
G makan and lepak, pas tu aku balik la..
Nie la kalau tak nak trust tunang sendiri, couple da lama giler..
Dia datang kat aku time diorang clash few months sebab pomp tue buat hal..
Aku la yang tadah telinga dengar dia mengadu and sumbang air liur utk bagi advice mana yang aku mampu..
Now aku wanted oleh tunang dia plak da...
Haishhhhh....
And dia pesan jangan approved kalau ada fren request yang gune pic dia kat FB..
ye la ye la...
aku pun tak hingin masuk dalam masalah korang..
aku da letih da..
Friday, March 11, 2011
Aku berada di area pantai sekarang..haruskah aku lari menyelamatkan diri??
Banyak benda yang jadi dalam 2 minggu kebelakangan ini.
Aku sendiri tak tau apakah aku mampu bertahan dari segi emosi ataupun tak?
Bertahan ke benteng ketahananku andai petang semalam and tadi mataku da "berpeluh" sedikit??
Mood sangat2 swing saat ini.
Aku perlukan pantai.
Ermm tapi kan, sekarang pihak berkuasa nasihatkan untuk menjauhi pantai sebab tsunami kat Jepun siang tadi.
Tapi kan...aku berada dekat dengan pantai sekarang..PANTAI DALAM, KL..
Pantai jugak kan???
So haruskah aku berada jauh dari Pantai Dalam sekarang?
Owh, biarkan persoalan itu terus membelenggu otakku saat ini.
Eh..tapi itu hanya warning untuk penduduk Sabah kan?
Oh sekarang aku risau balik, sebab majoriti keluarga belah bapak aku ada di area Kudat, sangat hampir dengan Pilipin ya. Kau naik bot nelayan pun kau boleh sampai Pilipin, berapa jam tu aku tak pasti la.
Lepas tue Kudat dah la di kelilingi air laut, so sah2 rumah keluarga belah bapak aku cun2 tepi pantai.
Kalau air pasang, boleh terjun dari tingkap dapur rumah aku dulu and gedebussshhhhh!!!
Tapi merasa la makan pasir laut itu ya hahahaha
Ataupun kalau musim air pasang, merasa la kau tidur tak lena sebab balak2 yang dibawa oleh air laut itu akan kiss2 tiang rumah.
Kiss bukan nak soft, nak kasar2 juga cehh. Gedegang, masih brmain2 di pikiranku tentang moment2 itu hahahaha.
Tapi sekarang kawasan rumah kami da jadi padang jarak padang tekukur sebab rumah kami da roboh dimakan anai2.
Adik2 laki aku yang ada 5 orang termasuk adik2 perempuan aku yang ada 2 orang termasuk aku yang sulung sorang tak benarkan bapak buat persetujuan secara lisan dengan keluarga dia mahupun orang nak beli tanah itu untuk dirikan rumah baru diorang.
Kalau pun ada surat hitam putih ataupun berwarna, kami tetap cakap JANGAN SIGN BAPAK.
So bapak aku mendengar suara majoriti anak2 dia seramai 8 orang.
Kenapa kami tak izinkan?
Sebab tapak itu banyak kenangannya, termasuk kami kencing di pokok bunga mama time malam sebelum pegi kedai runcit beli aiskrim 20sen hahaha.
Tapi paling penting ialah, SUPAYA KAMI TAKDA MASALAH PARKING TIME BALIK RAYA YANG MANA SEBELUM BALIK KG UNTUK RAYA PUASA TIAP TAHUN AKU AKAN MENANGIS2 GADUH DENGAN BAPAK SEBAB TAK MAU IKUT PULANG KAMPUNG KERANA KEJADIAN LELAKI JAHANAM ITU.
Hahahahaha.
Sebab zaman sekarang, 1 keluarga ada 10 buah kereta.
Jarak tiap rumah plak bukan jauh sangat.
Tapi kalau time raya tu jugak lah air laut pasang, merasa la kau melalui jalan2 kg yang sempit sebab sume nak selamatkan kereta masing hahahahaha.
Ok da.
Cadbury coklat dan Cornetto flava Blackforest suda memanggil2 diriku ini.
Ya, mereka sangat suka memanggil aku time aku stress nak mamposss macam skang nie.
Aku sendiri tak tau apakah aku mampu bertahan dari segi emosi ataupun tak?
Bertahan ke benteng ketahananku andai petang semalam and tadi mataku da "berpeluh" sedikit??
Mood sangat2 swing saat ini.
Aku perlukan pantai.
Ermm tapi kan, sekarang pihak berkuasa nasihatkan untuk menjauhi pantai sebab tsunami kat Jepun siang tadi.
Tapi kan...aku berada dekat dengan pantai sekarang..PANTAI DALAM, KL..
Pantai jugak kan???
So haruskah aku berada jauh dari Pantai Dalam sekarang?
Owh, biarkan persoalan itu terus membelenggu otakku saat ini.
Eh..tapi itu hanya warning untuk penduduk Sabah kan?
Oh sekarang aku risau balik, sebab majoriti keluarga belah bapak aku ada di area Kudat, sangat hampir dengan Pilipin ya. Kau naik bot nelayan pun kau boleh sampai Pilipin, berapa jam tu aku tak pasti la.
Lepas tue Kudat dah la di kelilingi air laut, so sah2 rumah keluarga belah bapak aku cun2 tepi pantai.
Kalau air pasang, boleh terjun dari tingkap dapur rumah aku dulu and gedebussshhhhh!!!
Tapi merasa la makan pasir laut itu ya hahahaha
Ataupun kalau musim air pasang, merasa la kau tidur tak lena sebab balak2 yang dibawa oleh air laut itu akan kiss2 tiang rumah.
Kiss bukan nak soft, nak kasar2 juga cehh. Gedegang, masih brmain2 di pikiranku tentang moment2 itu hahahaha.
Tapi sekarang kawasan rumah kami da jadi padang jarak padang tekukur sebab rumah kami da roboh dimakan anai2.
Adik2 laki aku yang ada 5 orang termasuk adik2 perempuan aku yang ada 2 orang termasuk aku yang sulung sorang tak benarkan bapak buat persetujuan secara lisan dengan keluarga dia mahupun orang nak beli tanah itu untuk dirikan rumah baru diorang.
Kalau pun ada surat hitam putih ataupun berwarna, kami tetap cakap JANGAN SIGN BAPAK.
So bapak aku mendengar suara majoriti anak2 dia seramai 8 orang.
Kenapa kami tak izinkan?
Sebab tapak itu banyak kenangannya, termasuk kami kencing di pokok bunga mama time malam sebelum pegi kedai runcit beli aiskrim 20sen hahaha.
Tapi paling penting ialah, SUPAYA KAMI TAKDA MASALAH PARKING TIME BALIK RAYA YANG MANA SEBELUM BALIK KG UNTUK RAYA PUASA TIAP TAHUN AKU AKAN MENANGIS2 GADUH DENGAN BAPAK SEBAB TAK MAU IKUT PULANG KAMPUNG KERANA KEJADIAN LELAKI JAHANAM ITU.
Hahahahaha.
Sebab zaman sekarang, 1 keluarga ada 10 buah kereta.
Jarak tiap rumah plak bukan jauh sangat.
Tapi kalau time raya tu jugak lah air laut pasang, merasa la kau melalui jalan2 kg yang sempit sebab sume nak selamatkan kereta masing hahahahaha.
Ok da.
Cadbury coklat dan Cornetto flava Blackforest suda memanggil2 diriku ini.
Ya, mereka sangat suka memanggil aku time aku stress nak mamposss macam skang nie.
Saturday, August 21, 2010
Nak bagi tajuk apa ye??
Seperti dirancang, Sabtu ni lepak ofis sambil siapkan paperwork. Aku lepak dengan boss aku, masing2 siapkan keje yang tak siap semalam. Tapi aku sempat chat kat FB, sambil2 tue blogging. Keje half da setel, half lagi blm. Mood nak berblogging datang. Kalau hari2 biasa, masa takder untuk blogging. Nak check email pun tak sempat, tapi disebabkan keje punya pasal kena check juga.
Tengah asyik siapkan keje, phone berdering. Aku pandang boss aku and tanya kalau dia expecting incoming call, tapi dia cakap takder. So aku jawab dengan Hello jer, prosedur rasmi sambut call aku tak implement tadi. Sabtu maaa, plus da pukul 4pm. Alih2 orang call tanya keje, so aku entertain cam biase. Hu ha hu ha hu ha, aku suruh orang tue datang interview Isnin depan. Kalau dia tak datang, siapla dia! Aku anti-sket kalau orang call mintak keje out of working hours, bila aku da set interview dia tak datang pulak. Sebelum nie aku da "sekolahkan" sorang applicant kaw2 punya sebab kes tue la. Boss aku gelak jer time aku on the phone and "sekolahkan" orang tue. Aku buat cara pro la walau aku da berapi masa tue.
Harini aku ada OK sket, tak down sangat. Semalam pukul 11pm boss datang ambik aku kat rumah, kami pegi cari nasi lemak and otak2 kat PJ. Usha punya usha sampai ntah ceruk perumahan mana kami masuk, still tak jumpa. Kami da give up and nak blah dari tempat tue. Meter minyak kete boss da blinking, so singgah isi minyak. Bila boss da selesai and masuk kete, aku tanya kalau dia ada tanya orang kat counter apsal tempat tue. Katanya ada, and kami heading ke tempat yang dikatakan.
Kami gelak bila sedar kami memang kat area tue cuma tak usha kat hujung, sume simpang2 yang kami lalu untuk ke tempat tue memang da kami usha pada awalnya. Sampai kat tempat yang dituju, kami park and cari meja. Perghhh, ramai giler. Sedap sangat ke nasi lemak and otak2 sini? Boss aku kata rasa sendiri baru tau.
Bila da start makan, perghhh... memang sedap! Aku makan 2 bungkus nasi lemak and 2 bungkus otak2 (panggil bungkus ke kalau otak2??), boss aku pulak belasah 3 bungkus nasi lemak and 3 bungkus otak2. Order mushroom soup, my favourite soup. Memang marvellous!! Next time kena datang lagi nie.
Alamak, cakap pasal makan2 semalam buat aku lapar pulak ceh. Ok, sampai sini dulu update untuk harini. Aku nak setelkan paperwork yang tak setel lagi, kang tak pasal2 Isnin nanti kelam kabut pulak.
Tengah asyik siapkan keje, phone berdering. Aku pandang boss aku and tanya kalau dia expecting incoming call, tapi dia cakap takder. So aku jawab dengan Hello jer, prosedur rasmi sambut call aku tak implement tadi. Sabtu maaa, plus da pukul 4pm. Alih2 orang call tanya keje, so aku entertain cam biase. Hu ha hu ha hu ha, aku suruh orang tue datang interview Isnin depan. Kalau dia tak datang, siapla dia! Aku anti-sket kalau orang call mintak keje out of working hours, bila aku da set interview dia tak datang pulak. Sebelum nie aku da "sekolahkan" sorang applicant kaw2 punya sebab kes tue la. Boss aku gelak jer time aku on the phone and "sekolahkan" orang tue. Aku buat cara pro la walau aku da berapi masa tue.
Harini aku ada OK sket, tak down sangat. Semalam pukul 11pm boss datang ambik aku kat rumah, kami pegi cari nasi lemak and otak2 kat PJ. Usha punya usha sampai ntah ceruk perumahan mana kami masuk, still tak jumpa. Kami da give up and nak blah dari tempat tue. Meter minyak kete boss da blinking, so singgah isi minyak. Bila boss da selesai and masuk kete, aku tanya kalau dia ada tanya orang kat counter apsal tempat tue. Katanya ada, and kami heading ke tempat yang dikatakan.
Kami gelak bila sedar kami memang kat area tue cuma tak usha kat hujung, sume simpang2 yang kami lalu untuk ke tempat tue memang da kami usha pada awalnya. Sampai kat tempat yang dituju, kami park and cari meja. Perghhh, ramai giler. Sedap sangat ke nasi lemak and otak2 sini? Boss aku kata rasa sendiri baru tau.
Bila da start makan, perghhh... memang sedap! Aku makan 2 bungkus nasi lemak and 2 bungkus otak2 (panggil bungkus ke kalau otak2??), boss aku pulak belasah 3 bungkus nasi lemak and 3 bungkus otak2. Order mushroom soup, my favourite soup. Memang marvellous!! Next time kena datang lagi nie.
Alamak, cakap pasal makan2 semalam buat aku lapar pulak ceh. Ok, sampai sini dulu update untuk harini. Aku nak setelkan paperwork yang tak setel lagi, kang tak pasal2 Isnin nanti kelam kabut pulak.
Friday, August 20, 2010
Ceritaku hari ini
6.55pm
Family aku, juga anak sulung aku tentu sedang menghadap juadah berbuka puasa ketika ini. Maklum jer la, Sabah awal sejam kalau melibatkan berbuka puasa. Aku kena tunggu lagi 30min.
Still lepak kat ofis, tak plan lagi nak buka ngan apa nanti. Ala, turun kat mamak bawah jer la huhuhuhu. Harini macam hari2 aku yang biasa, busy dengan interviews and appointments. Tue belum masuk paperwork lagi. Aih, esok jer la buat paperwork. Sabtu lepak ofis, ok jer. Dari aku duk umah tidur, better aku lepak ofis siapkan paperwork aku sekali layan internet heheeh. Ada jugak faedah kan hahaha.
Harini aku kena tegas ngan budak baru. Big boss n boss suruh aku tengok2 kan budak baru nie and ajar mana yang patut. Harini aku marah lite2 kat dia sebab lambat datang. Pas tue aku suruh dia follow up applicants, nak double confirm pasal appointment yang da set. Boleh pulak dia asyik chat ngan awek dia? Semalam bos da hint lite2 kat dia time keja jangan chat kalau bukan pasal business. Aku tengok dia still buat harini, so aku sound direct. Muka dia da berubah, tapi kalau keje, keje la kan. Awek nanti pas keje jumpa juga, so nanti baru story mory. Plus Saturday & Sunday office close, so boleh dating puas2. Tak paham aku budak2 zaman sekarang. Eh, budak lagi ker? Aku tua beberapa bulan jer dari dia huhuhu.
Colleague aku pulak keep saying sorry sebab lewat datang arini. Almost 11am baru sampai ofis. Sampai top management da cop muka dia yang asyik lewat. Time dia masuk, aku da sejam buat appointment ngan applicant aku. Sebagai penyelesaian untuk prob dia yang tak alert ngan alarm clock, start next Monday aku akan bagi wake up call every morning. Benda nie akan berterusan sampailah dia da biasa bangun pagi without any help. Aku faham dia kena study time malam sebab dia masih study lagi, pulak tue awek yang study kat Australia always ajak dia chatting. Tapi kalau during weekdays, jangan la chat sampai lewat malam. Haa, yang nie budak lagi sebab dia baru 22 tahun hehehe. Ye ker? Kalau zaman mak bapak kita, da boleh jadi bapak budak nie kan hahahaa.
Aku down sket harini, well bukan harini jer sebenarnya. Minggu nie aku panggil DOWN WEEK. Adehhhh. Nie pun tinggal aku and 2nd boss kat ofis, dia tengah tunggu tunang dia datang ambik kat ofis. Aku? Balik naik bus harinie, boss aku da balik. Pukul 10pm nanti dia ambik aku kat umah and lepak. Huh, aku da la malas nak naik2 bus kalau balik. Tapi tak per la, harinie jer hehehe.
Ok la, nak turun bawah and lepak mamak untuk berbuka puasa. Pas tue gerak balik umah. Nak get ready lagi, boss jemput pukul 10pm nanti. Agak2 sempat tak? Hmm, time management petang nie hancussssssssssssss
SELAMAT BERBUKA PUASA!!!
Family aku, juga anak sulung aku tentu sedang menghadap juadah berbuka puasa ketika ini. Maklum jer la, Sabah awal sejam kalau melibatkan berbuka puasa. Aku kena tunggu lagi 30min.
Still lepak kat ofis, tak plan lagi nak buka ngan apa nanti. Ala, turun kat mamak bawah jer la huhuhuhu. Harini macam hari2 aku yang biasa, busy dengan interviews and appointments. Tue belum masuk paperwork lagi. Aih, esok jer la buat paperwork. Sabtu lepak ofis, ok jer. Dari aku duk umah tidur, better aku lepak ofis siapkan paperwork aku sekali layan internet heheeh. Ada jugak faedah kan hahaha.
Harini aku kena tegas ngan budak baru. Big boss n boss suruh aku tengok2 kan budak baru nie and ajar mana yang patut. Harini aku marah lite2 kat dia sebab lambat datang. Pas tue aku suruh dia follow up applicants, nak double confirm pasal appointment yang da set. Boleh pulak dia asyik chat ngan awek dia? Semalam bos da hint lite2 kat dia time keja jangan chat kalau bukan pasal business. Aku tengok dia still buat harini, so aku sound direct. Muka dia da berubah, tapi kalau keje, keje la kan. Awek nanti pas keje jumpa juga, so nanti baru story mory. Plus Saturday & Sunday office close, so boleh dating puas2. Tak paham aku budak2 zaman sekarang. Eh, budak lagi ker? Aku tua beberapa bulan jer dari dia huhuhu.
Colleague aku pulak keep saying sorry sebab lewat datang arini. Almost 11am baru sampai ofis. Sampai top management da cop muka dia yang asyik lewat. Time dia masuk, aku da sejam buat appointment ngan applicant aku. Sebagai penyelesaian untuk prob dia yang tak alert ngan alarm clock, start next Monday aku akan bagi wake up call every morning. Benda nie akan berterusan sampailah dia da biasa bangun pagi without any help. Aku faham dia kena study time malam sebab dia masih study lagi, pulak tue awek yang study kat Australia always ajak dia chatting. Tapi kalau during weekdays, jangan la chat sampai lewat malam. Haa, yang nie budak lagi sebab dia baru 22 tahun hehehe. Ye ker? Kalau zaman mak bapak kita, da boleh jadi bapak budak nie kan hahahaa.
Aku down sket harini, well bukan harini jer sebenarnya. Minggu nie aku panggil DOWN WEEK. Adehhhh. Nie pun tinggal aku and 2nd boss kat ofis, dia tengah tunggu tunang dia datang ambik kat ofis. Aku? Balik naik bus harinie, boss aku da balik. Pukul 10pm nanti dia ambik aku kat umah and lepak. Huh, aku da la malas nak naik2 bus kalau balik. Tapi tak per la, harinie jer hehehe.
Ok la, nak turun bawah and lepak mamak untuk berbuka puasa. Pas tue gerak balik umah. Nak get ready lagi, boss jemput pukul 10pm nanti. Agak2 sempat tak? Hmm, time management petang nie hancussssssssssssss
SELAMAT BERBUKA PUASA!!!
Cop
career,
dugaan,
misc,
mumbling,
negative feeling,
perjalananku
Sunday, April 4, 2010
Bila murid bermain teka-teki, Cikgu beri jawapan yang berunsur 18sx
Dalam kelas subjek Matematik, Cikgu tadika bertanyakan soalan kepada seorang anak didiknya bernama Bakhtiar.
Ketika waktu rehat, Cikgu belanja Bakhtiar makan aiskrim. Sambil menikmati aiskrim yang dibelanja oleh Cikgunya, Bakhtiar pula bermain teka-teki dengan Cikgunya.
Cikgu yang tergamam dengan soalan Bakhtiar berlagak neutral lalu menjawab.
** sumber dari email yang ku terima beberapa hari lalu**
Cikgu:
Ada 3 ekor burung di atas pokok. Seekor ditembak pemburu, berapa ekor lagi baki yang tinggal di atas pokok?
Bakhtiar:
Kosong Cikgu
Cikgu:
Kenapa kosong?
Kosong Cikgu
Cikgu:
Kenapa kosong?
Bakhtiar:
Sebab 2 ekor lagi mesti terbang lari la Cikgu.
Cikgu:
Hmmm, salah tu Bakhtiar. Jawapan yang betul tentulah 2, 3 - 1 = 2. Tapi Cikgu suka cara awak berfikir, kreatif!
Sebab 2 ekor lagi mesti terbang lari la Cikgu.
Cikgu:
Hmmm, salah tu Bakhtiar. Jawapan yang betul tentulah 2, 3 - 1 = 2. Tapi Cikgu suka cara awak berfikir, kreatif!
Ketika waktu rehat, Cikgu belanja Bakhtiar makan aiskrim. Sambil menikmati aiskrim yang dibelanja oleh Cikgunya, Bakhtiar pula bermain teka-teki dengan Cikgunya.
Bakhtiar:
Cikgu, ada 3 orang perempuan makan aiskrim. Seorang tu makan dengan cara menelan semua sekaligus, seorang lagi gigit sikit2, lagi seorang jilat keliling dulu dan kulum aiskrim sampai habis. Cuma seorang je antara mereka bertiga tu yang da kahwin, yang mana satu cikgu?
Cikgu, ada 3 orang perempuan makan aiskrim. Seorang tu makan dengan cara menelan semua sekaligus, seorang lagi gigit sikit2, lagi seorang jilat keliling dulu dan kulum aiskrim sampai habis. Cuma seorang je antara mereka bertiga tu yang da kahwin, yang mana satu cikgu?
Cikgu yang tergamam dengan soalan Bakhtiar berlagak neutral lalu menjawab.
Cikgu:
Yang jilat keliling dulu dan kulum aiskrim sampai habis tu la kot.
Bakhtiar:
Salah Cikgu, yang ada pakai cincin la yang da kahwin. Tapi takpe, saya suka cara Cikgu berfikir. Kreatif!
** sumber dari email yang ku terima beberapa hari lalu**
Thursday, April 1, 2010
Betul Boss, ini bukan April Fool punya joke!!!
1st April a.k.a April Fool!
Semua orang tau yang 1st April adalah hari untuk mengenakan orang lain (budak2 pun tau, apalagi kalau dewasa). Kenakanlah orang lain tapi kena berpada2. Jangan sebab gurauan ntah apa2, hubungan dengan orang yang dikenakan terus putus. Aku pasti April Fool yang palig best adalah time sekolah. Kali ni aku tak nak story pasal kisah GOTCHA aku waktu 5 hari dalam seminggu kena pakai baju kurung putih and kain biru muda. Tapi pasal story last year.
Waktu tue aku kerja kat salah sebuah travel agent di Negeri Bawah Bayu. Kira rezeki anak2 aku, tamat ja LI aku terus ditawarkan bekerja kat HQ company tue. Mula2 aku ditawarkan kerja sebagai Tour Guide tak-berlesen-yang-kalau-MOCAT-tau-akan-dikenakan-kompaun-pada- company-aku. Tapi seminggu ja la sebagai TG haram kerana selepas tue aku dapat promotion sebagai Operations Staff. Start ja dapat promotion, aku kena lepak ofis hari2 and jawab semua enquiry thru fax, email and fon. Tue belum entertain walk-in customer.
Al-kisahnya, aku teruk sepanjang kerja di sana dengan basic RM 600 and komisen RM 200. Murah! Kira ok la kalau kerja 8am - 5pm. Nie tak, semenjak aku kena pegang salah satu hotline number, nah! Aku umpama kerja 24/7. Sebab time aku kat rumah dengan family aku pun, aku dapat call dari boss, supplier, partner and customer. Ke mana2 aku pergi, diary and pen kena ada.
Paling aku bengang time aku tidur pun dapat call dari diorang. Aku tidur dalam pukul 12 tiap2 malam lepas layan anak2 and Astro. Bila dapat call dari customer nak pakej itu ini KEESOKAN HARI, aku mula la ambik calculator, diary dan pen. Lepas da kira2, aku akan call customer balik bagi verbally quotation. Bestnya kalau customer setuju harga tue, kalau dia nak diskaun, aku kena kira direct terus, suru diorang hold the line. Bila semua da setel, aku akan suruh standby sekian-sekian jam di lobi hotel.
Haa, ada income baru masuk, hati ada manyak sinang juga. Tak lah menjawab dekat bos kenapa sales kurang. Da deal, aku kena re-arrange tour plak sebab ada last minute booking. Lepas tue satu hal pulak aku kena call guide dan driver untuk inform new customer yang harus kena pick up. Kan da tengah malam, diorang tidur awal sebab penat ke sana-sini bawak customer pada siang hari. Tidur plak tidur mampus atau set SILENT mode kat hanfon masing2. Pernah aku try call sampai 2 jam hanya untuk dapatkan guide and driver di line. Bengang ke tak???
Aku tidur dengan bisnes! Means hotline fon tue aku letak tepi bantal, private number aku letak atas meja sekali dengan diary, calculator, pen juga lappy aku. Kenapa aku buat cam tue? Sebab aku pernah kena sound oleh bos and customer yang aku tak jawab call tengah malam. Gila apa? Orang tengah tidur tau!!! Mana tak, dalam brochure company ada 3 nombor hotline. General market call nombor hotline aku, China/Chinese market call boss Cina aku, Japanese market call Director company. Haa, hampir semua call nombor aku la. Mau tak bengang and terganggu time tidur aku???
Tue belum lagi aku kena stayback sampai 9,10pm tiap malam untuk setelkan quotation yang menggunung. Aku ada assistant tapi dia buat enquiry kecik jer. Da siap quotation, aku kena double check before inform customer supaya tak silap harga. Beberapa bulan aku kerja macam tue, gaji maintain, tak naik2.
Staff lain merungut sebab kerja teruk tapi gaji ciput. Travel agent lain best tau, kalau diorang buat sales dapat 5% commision. Company kami? HARAM!!! So staff tak puas hati, semua datang mengadu kat aku and minta aku bawa pergi meeting tentang hal tue. So aku pun set meeting ngan boss2. Bila aku ajukan hal nie, boss banyak songeh la pulak. Siap salahkan staff aku adalah. Adoiiii, aku yang handle staff, aku tau lah movement diorang. Muka diorang tak nampak kat ofis seharian, adalah task yang aku bagi diorang tue. Boss tau apa? Tunjuk muka 30min-sejam, pastue blah!!
Aku panggil pulak semua staff. Terkadang kami meeting time 8/9 malam lepas guide and driver habis tour. Aku, assistant aku and accountant aku stayback la. Time tunggu staff lain, kami bukan duduk main game, sembang2 bagai tapi kami siapkan kerja yang berlambak. Tak siap, bos marah pulak. Overtime kami tak dibayar tau!!
Penghujung Mar'09, staff nak mogok! Aku dengan boss2 bertengkar time meeting. Pas meeting aku ambik time-off. Aku blah dari ofis and heading to Tanjung Aru Beach, nak redakan perasaan aku. Staff pulak tanya itu ini. Bos call and banyak songeh. Partner and supplier call pasal business. Customer call tanya quotation. Adoiiii, rasa cam nak suruh diorang bagi aku break kejap dari fikir pasal kerja.
Masalah aku dengan boss makin teruk. Diorang hentam aku baeeekkkk punya! Lambat datang ofis, aku kena marah! Lambat pick up call, kena hentam lagi! Tiada sales, pun kena hentam! Mana aku nak cari sales kalau low season masa tue?? Bangang punya boss!!! Aku ambik cuti 2 hari. Tue pun boss bising! Sebelum tue mana pernah aku ambik cuti kecuali attend event kat tadika Kakak (masa tue Kakak baru belajar di Tadika, Mus pulak belum sekolah) . Ahad pun aku kerja tau! Kalau ada staff cover counter, aku kerja half day. Kalau staff semua ada tour, aku stayback sampai pukul 5,6pm.
1st April'09, aku masuk keja balik. Boss da tunjuk muka masam! Aku? Lagi masam. Staff lain takut ajak aku sembang, so aku yang start dulu. Tue pun diorang gurau berpada2. Tepat pukul 10am, aku jumpa boss. Aku tender notis sebulan tanpa gaji and surat resign. Bos hairan pandang aku.
"Aik, takkan dengan kami pun kau mau joke April Fool?" kata Director. Boss Cina aku senyum2.
"Betul boss, ini bukan April Fool punya joke!" jawabku.
Haaa, tue dia! Bos terkejut. Baca balik notis and resignation letter aku. Muka da berubah kelat!
Aku pack barang aku, salam2 kat staff aku n gtau diorang yang aku akan keep in-touch ngan diorang juga. Pas tue aku blah. Aku lepak kat ofis member aku sambil sembang2. 2 jam kemudian, aku dapat sms dari assistant aku minta contoh notis and resignation letter. Aku hairan! Katanya, boss da rombak balik. Semua jadi tunggang langgang. Driver and guide aku pun nak resign! Hah, ambik kau!
Sejak aku resign and hantar balik hotline number, aku lega sikit. Tapi customer, supplier, partner call private number aku. Aku suruh diorng call number ofis. Kawan2 aku call tanya kenapa management company teruk. Lain diminta, lain yang diberi. Aku hanya mampu jawab, tanya director company sendiri. Ye lah, aku da takder kaitan ngan company tue.
Waktu tue aku kerja kat salah sebuah travel agent di Negeri Bawah Bayu. Kira rezeki anak2 aku, tamat ja LI aku terus ditawarkan bekerja kat HQ company tue. Mula2 aku ditawarkan kerja sebagai Tour Guide tak-berlesen-yang-kalau-MOCAT-tau-akan-dikenakan-kompaun-pada- company-aku. Tapi seminggu ja la sebagai TG haram kerana selepas tue aku dapat promotion sebagai Operations Staff. Start ja dapat promotion, aku kena lepak ofis hari2 and jawab semua enquiry thru fax, email and fon. Tue belum entertain walk-in customer.
Al-kisahnya, aku teruk sepanjang kerja di sana dengan basic RM 600 and komisen RM 200. Murah! Kira ok la kalau kerja 8am - 5pm. Nie tak, semenjak aku kena pegang salah satu hotline number, nah! Aku umpama kerja 24/7. Sebab time aku kat rumah dengan family aku pun, aku dapat call dari boss, supplier, partner and customer. Ke mana2 aku pergi, diary and pen kena ada.
Paling aku bengang time aku tidur pun dapat call dari diorang. Aku tidur dalam pukul 12 tiap2 malam lepas layan anak2 and Astro. Bila dapat call dari customer nak pakej itu ini KEESOKAN HARI, aku mula la ambik calculator, diary dan pen. Lepas da kira2, aku akan call customer balik bagi verbally quotation. Bestnya kalau customer setuju harga tue, kalau dia nak diskaun, aku kena kira direct terus, suru diorang hold the line. Bila semua da setel, aku akan suruh standby sekian-sekian jam di lobi hotel.
Haa, ada income baru masuk, hati ada manyak sinang juga. Tak lah menjawab dekat bos kenapa sales kurang. Da deal, aku kena re-arrange tour plak sebab ada last minute booking. Lepas tue satu hal pulak aku kena call guide dan driver untuk inform new customer yang harus kena pick up. Kan da tengah malam, diorang tidur awal sebab penat ke sana-sini bawak customer pada siang hari. Tidur plak tidur mampus atau set SILENT mode kat hanfon masing2. Pernah aku try call sampai 2 jam hanya untuk dapatkan guide and driver di line. Bengang ke tak???
Aku tidur dengan bisnes! Means hotline fon tue aku letak tepi bantal, private number aku letak atas meja sekali dengan diary, calculator, pen juga lappy aku. Kenapa aku buat cam tue? Sebab aku pernah kena sound oleh bos and customer yang aku tak jawab call tengah malam. Gila apa? Orang tengah tidur tau!!! Mana tak, dalam brochure company ada 3 nombor hotline. General market call nombor hotline aku, China/Chinese market call boss Cina aku, Japanese market call Director company. Haa, hampir semua call nombor aku la. Mau tak bengang and terganggu time tidur aku???
Tue belum lagi aku kena stayback sampai 9,10pm tiap malam untuk setelkan quotation yang menggunung. Aku ada assistant tapi dia buat enquiry kecik jer. Da siap quotation, aku kena double check before inform customer supaya tak silap harga. Beberapa bulan aku kerja macam tue, gaji maintain, tak naik2.
Staff lain merungut sebab kerja teruk tapi gaji ciput. Travel agent lain best tau, kalau diorang buat sales dapat 5% commision. Company kami? HARAM!!! So staff tak puas hati, semua datang mengadu kat aku and minta aku bawa pergi meeting tentang hal tue. So aku pun set meeting ngan boss2. Bila aku ajukan hal nie, boss banyak songeh la pulak. Siap salahkan staff aku adalah. Adoiiii, aku yang handle staff, aku tau lah movement diorang. Muka diorang tak nampak kat ofis seharian, adalah task yang aku bagi diorang tue. Boss tau apa? Tunjuk muka 30min-sejam, pastue blah!!
Aku panggil pulak semua staff. Terkadang kami meeting time 8/9 malam lepas guide and driver habis tour. Aku, assistant aku and accountant aku stayback la. Time tunggu staff lain, kami bukan duduk main game, sembang2 bagai tapi kami siapkan kerja yang berlambak. Tak siap, bos marah pulak. Overtime kami tak dibayar tau!!
Penghujung Mar'09, staff nak mogok! Aku dengan boss2 bertengkar time meeting. Pas meeting aku ambik time-off. Aku blah dari ofis and heading to Tanjung Aru Beach, nak redakan perasaan aku. Staff pulak tanya itu ini. Bos call and banyak songeh. Partner and supplier call pasal business. Customer call tanya quotation. Adoiiii, rasa cam nak suruh diorang bagi aku break kejap dari fikir pasal kerja.
Masalah aku dengan boss makin teruk. Diorang hentam aku baeeekkkk punya! Lambat datang ofis, aku kena marah! Lambat pick up call, kena hentam lagi! Tiada sales, pun kena hentam! Mana aku nak cari sales kalau low season masa tue?? Bangang punya boss!!! Aku ambik cuti 2 hari. Tue pun boss bising! Sebelum tue mana pernah aku ambik cuti kecuali attend event kat tadika Kakak (masa tue Kakak baru belajar di Tadika, Mus pulak belum sekolah) . Ahad pun aku kerja tau! Kalau ada staff cover counter, aku kerja half day. Kalau staff semua ada tour, aku stayback sampai pukul 5,6pm.
1st April'09, aku masuk keja balik. Boss da tunjuk muka masam! Aku? Lagi masam. Staff lain takut ajak aku sembang, so aku yang start dulu. Tue pun diorang gurau berpada2. Tepat pukul 10am, aku jumpa boss. Aku tender notis sebulan tanpa gaji and surat resign. Bos hairan pandang aku.
"Aik, takkan dengan kami pun kau mau joke April Fool?" kata Director. Boss Cina aku senyum2.
"Betul boss, ini bukan April Fool punya joke!" jawabku.
Haaa, tue dia! Bos terkejut. Baca balik notis and resignation letter aku. Muka da berubah kelat!
Aku pack barang aku, salam2 kat staff aku n gtau diorang yang aku akan keep in-touch ngan diorang juga. Pas tue aku blah. Aku lepak kat ofis member aku sambil sembang2. 2 jam kemudian, aku dapat sms dari assistant aku minta contoh notis and resignation letter. Aku hairan! Katanya, boss da rombak balik. Semua jadi tunggang langgang. Driver and guide aku pun nak resign! Hah, ambik kau!
Sejak aku resign and hantar balik hotline number, aku lega sikit. Tapi customer, supplier, partner call private number aku. Aku suruh diorng call number ofis. Kawan2 aku call tanya kenapa management company teruk. Lain diminta, lain yang diberi. Aku hanya mampu jawab, tanya director company sendiri. Ye lah, aku da takder kaitan ngan company tue.
Monday, March 29, 2010
Aku tak nak botak!!!!!
Botak?
Oh tidaaaaakkkkkk
Oh tidaaaaakkkkkk
Rambut gugur?
Oh tidaaaaaakkkkkkk
Oh tidaaaaaakkkkkkk
"Keguguran rambut yang boleh menyebabkan botak juga dikenali sebagai alopesia androgenetik. Walaupun botak lazim di kalangan lelaki, masalah ini juga boleh berlaku kepada wanita. Realitinya, keguguran rambut yang berlaku antara 50 - 100 helai sehari masih dalam kategori normal, namun masalah ini jika tidak diambil berat boleh berlarutan ke tahap serius sehingga menyebabkan rambut semakin menipis dan akhirnya, botak yang berkekalan." - sumber dari SINI
Aku percaya ramai orang mengalami masalah rambut gugur terutama wanita/perempuan/gadis di luar sana. Setiap kali masalah nie datang, risau sangat. Mulalah cari produk rawatan rambut di pasaran untuk menyelesaikan masalah rambut gugur.
Aku turut tidak terlepas dari masalah rambut gugur. Masalah nie aku alami sejak tahun 2009. Tahun sebelumnya, masalah rambut gugur tak lah seteruk sekarang. Bagiku rambut gugur sedikit tidak mengapa. Tapi bila mula gugur dengan banyaknya, aku mula risau. Jangankan nak sikat rambut atau basuh rambut, tengah selak rambut untuk betulkan pun akan terselit 3,4 helai rambut kat celah2 jari, belum kira lagi yang terdampar kat lantai. Tue baru sekali selak, belum 8,9,10 kali selak. Alahai rambut!
Bermacam2 produk syampu yang aku gunakan khas untuk menangani masalah rambut gugur. Tapi hampeh, bukan bertambah baik tapi sebaliknya. Aku rasa nak nangis pun ada hohoho. Terkadang try syampu dan conditioner brand X la, Y la, Z la, XYZ la, rambut bertambah gugur malah datang masalah lain: KELEMUMUR. On noooooooooooooooo............
Sejak Julai'09, aku pakai syampu, treatment, serum and gel rambut dari brand Sassy. Hasilnya rambut aku bertambah sihat dari sebelum nie, cuma tue la, rambut aku MASIH GUGUR DENGAN BANYAK!
Aku makin risau. Ke mana2 aku pergi, akan tertinggal paling kurang sehelai rambut. Cam ner nak buat jenayah kalau secara tak sengaja aku telah tinggalkan bukti? Kerja polis jadi senang bila rambut aku tertinggal kat tempat kejadian. Takkan lah aku nak bagi polis senang setel kes kan? Melalut pulak da hahaha.
Anyway, aku terjah and tanya atok google punca2 masalah rambut gugur nie. Atok google terus pass-kan aku ke The Tole Acupuncture & Herbal Medical Centre Sdn. Bhd. Hasil interview tanpa suara dengan The Tole, penyebab rambut gugur ialah:
Aku nak kekalkan rambut2 aku kerana rambutkan mahkota bagi manusia.
Tengok! Tengok! Sayang nak potong rambut panjang tue, apa lagi kalau rambut gugur sampai botak.
Tidaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Melahirkan anak - last aku beranak 6 tahun lepas daaaa, masa tue rambut aku ok jer
- Penyakit tiroid - alamak, harus jumpa Doc utk double check! Few symptoms suda ada :(
- Demam, jangkitan dan selesema yang serius - antibodi aku kuat hehehe
- Protein yang tidak seimbang dalam pemakanan - seimbang lah!
- Ubat-ubatan - aku jarang telan ubat kecuali Carfegot & MigraHerb utk migrain
- Rawatan kanser - setakat nie aku takder sakit kronik
Salah seorang kawan aku, girl kat Sabah telah pun mengalami kebotakan awal. Kalau tengok kepala dia, kat atas yang tengah tue da mula botak. Aku tak nak macam tue weiiiiii. Aku harus bertindak segera untuk mengelakkan kebotakan.
Aku nak kekalkan rambut2 aku kerana rambutkan mahkota bagi manusia.
Tengok! Tengok! Sayang nak potong rambut panjang tue, apa lagi kalau rambut gugur sampai botak.
Tidaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Cop
blur,
dugaan,
info,
jiwa kacau,
mumbling,
negative feeling,
perjalananku
Subscribe to:
Posts (Atom)

